Május 21-én került sor a Ferences Ösztöndíjprogram projektbemutató napjára a Szent Antal Esztergomi Ferences Gimnázium és Kollégiumban. A Ferences Ösztöndíj Alapítvány által működtetett program 12 éve gondozza egyedülálló módon a ferences rendtartomány három iskolájának diákjainak tehetségét. Az elmúlt évek tapasztalataiból idén jubileumi kiadvány született A Ferences Ösztöndíjprogram 12 éve címmel, amely részletesen bemutatja a programot, melyet a kialakulóban levő alumni hálózat fejleszt majd tovább. A közösség kiépítésének célja a programban részt vevő diákok hosszú távú, kölcsönösen gyümölcsöző kapcsolatépítése és pályakövetése. A következő tanévre való jelentkezés benyújtásának határideje 2025. június 2.
Az ösztöndíjprogramban részt vevő diákok minden év májusában találkoznak a tanévet lezáró projektnapon, hogy egy közös ünnep keretében tíz percben magyarul, majd röviden egy választott idegen nyelven bemutassák, min dolgoztak egész évben.
Bodó Márton, a rendtartomány közoktatási referense konferálta fel a projektnap megnyitójának megszólalóit, hagyományosan az iskola refektóriumában. Elsőként Szánthó Gellért igazgató úr mondott köszöntőt.
Lakatos Benjamin, a program alapítója, ferences öregdiák sok sikert kívánt a prezentálóknak. A főtámogató MET Csoport elnök vezérigazgatója arra kérte őket, hogy a jövőben ők is segítsék a következő generációkat az alumni programban való aktív részvétellel. Lukovits Milán atya, az alapítvány kuratóriumi elnöke megosztotta: a következő évek egyik fontos célja, hogy megszólítsák azt a közel 500 fiatalt, akik korábban részt vettek a programban. Bíznak abban, hogy az alumni hálózat kialakításával lehetőséget teremtenek majd fiataloknak akár az egyetemi életben és a munka világában való kapcsolatépítés, akár a jelenlegi középiskolások mentorálása terén – például úgy, hogy bevonják egymást a kutatómunkájukba. Továbbá reményeik szerint az alumni tagjai sikereik révén anyagilag is hozzájárulnak majd a program fenntartásához. Bár a közösséget korábban már néhányszor összehívták, idén szeptemberben új alapokra helyezve, az angliai ösztöndíjasok bevonásával terveznek találkozót szervezni. A múlt és jelen összekapcsolását, valamint az új kezdetet jelképezi A Ferences Ösztöndíjprogram 12 éve címen frissen megjelent kiadvány is. A kötet nemcsak emléket állít a program eddigi életének, hanem eszközként is szolgálhat a volt és jelenlegi diákok közötti kapcsolatok elmélyítéséhez és a pályakövetés elindításához.
Az eseményen részt vett Szalai Gábor, a Szent Angéla Ferences Általános Iskola és Gimnázium igazgatója is, aki elmondta: szerencsésnek érzi magát, hogy a kezdetektől figyelemmel kísérheti a program fejlődését. Véleménye szerint a kezdeményezés legnagyobb értéke, hogy olyan diákok számára is lehetőséget kínál extrakurrikuláris keretek között, akik esetleg tanulmányi eredményeikkel nem tűnnek ki, de rendelkeznek egy erős, kibontakoztatásra váró vízióval, mert a program számos készség terén biztosít fejlődési lehetőséget számukra. Szánthó Gellért hozzátette: örömmel tapasztalja, hogy a diákok lelkesen pályáznak, érződik, hogy szeretnének fejlődni, és a pedagógusok is szívesen vállalnak szerepet a mentorálásban és a vezetésben. Úgy látja, a tanárok és diákok között egyedi, gyümölcsöző kapcsolatok alakulnak ki, mivel az iskolai órákon kívül, személyesebb közegben is megismerhetik egymást. Tervei szerint sor kerülhet majd arra is, hogy egy diák a jövő évi Szent Antal-napon is bemutassa saját programját, ugyanis a tapasztalatok szerint egyre nagyobb az érdeklődés a fiatalabb tanulók körében is a program iránt.
A tanulók prezentációikat két szekcióban mutatták be, amelyek koordinátorai Éhmann Gábor és Bánhidyné Nyitrai Ágnes voltak. A szekcióvezetők a bemutatók után röviden értékelték az elhangzottakat, majd szavazólapokat osztottak ki a résztvevőknek, hogy közönségszavazás alapján is átadhassanak elismerést a projektnapon.
A Szent Antal Esztergomi Ferences Gimnázium és Kollégium tanulói – Barth Móric, Simon Ákos és Van Bochove Ármin Bernát – a Franka online jelenlétének fejlesztését tűzték ki célul. Mentortanáruk, Vizes Marianna támogatásával egy éven át dolgoztak az iskola weboldalának, valamint Instagram felületének frissítésén és aktív kezelésén. A közönség QR-kód segítségével azonnal meg is tekinthette a projekt eredményeit. A diákok több mint 80 új posztot és Reels-videót készítettek, továbbá közel 600 új követőt szereztek az Instagram-oldalnak. Kiemelt céljuk az volt, hogy bemutassák az iskola közösségi életét és megújult épületrészeit, továbbá a kreatív tartalmakkal akár bevonzzák a jövő diákjait is. A munkájuk során használt modern technológiát – többek között a videó- és képszerkesztő programokat, fényképezőgépeket – önállóan tanulták meg kezelni. A csapat azt tervezi, hogy az érettségi után más diákoknak adja át a stafétát, hogy az oldalak továbbra is naprakészek maradjanak.
A szentendrei Ferences Gimnáziumból Hegyessy Benedek és Horosz András a Gomba-növény szimbiózis vizsgálata és alkalmazási lehetőségeinek bemutatása című projektjüket mutatták be, amelyet Dr. Búzáné Tóth Márta mentorálásával vittek véghez. Arra voltak kíváncsiak, hogyan segíthetik a mikorrhiza gombák a növények fejlődését, és kiválthatják-e a hagyományos műtrágyák, vegyszerek használatát a mindennapi kertészetben, vagy mezőgazdasági területen. Felkészülésük során rengeteg szakirodalmat, korábbi kutatást olvastak és elemeztek, továbbá kapcsolatot alakítottak ki a témában jártas szakemberekkel is. A mikorrhiza gombákkal először egy előadás keretében találkoztak: az élőlények különlegessége az, hogy képesek más növények gyökereivel szoros szimbiotikus kapcsolatot kialakítani, ezáltal segítenek vizet és szervetlen tápanyagokat juttatni a növénynek, cserébe az szerves anyagokat és szénhidrátokat ad nekik. A diákok saját, mikroszkóp alatt készített képeken keresztül szemléltették a gombák és a növények között kialakult szimbiotikus gyökérkapcsoltságot. Kísérletükben céklát és salátát ültettek tápanyagban gazdag fekete földbe és gyenge homoktalajba. Mindkét talajtípust gombával kezelt és kezeletlen mintákkal is vizsgálták. A tízhetes vizsgálat során arra keresték a választ, hogy a gombák képesek-e kiegyenlíteni a talajminőségből adódó különbségeket, és megerősítik-e a növények fejlődését a kedvezőtlenebb körülmények között is.
Lőrincz Viola Eszter, a Szent Angéla Ferences Általános Iskola és Gimnázium tanulója Akarsz-e játszani? című projektje keretében valósította meg régi álmát Juhászné Székely Hajnalka mentoráltjaként. A kétéves projekt során több produktum is született. Viola egy éven át heti egy órában – megadott ritmus, hangsúly, téma és műfaj alapján – végzett kreatív írásgyakorlatai által szerzett tapasztalatai révén elnyerte az Assisi Szent Ferenc karácsonya Greccióban című pályázat irodalmi díját. A diák úgy vélte, a száraz életrajzi adatok nem hozzák elég közel a magyar irodalom alakjait a fiatalokhoz, ezért írók és költők életét 4–6 jelenetből álló, párbeszédes formában dolgozta fel tanári igények alapján, amelyeket rendhagyó tanórákon olvastak fel egymásnak a diákok, segítve ezzel a tanulást. Ezen kívül több rövidebb darabot is írt iskolai ünnepségekre, munkája csúcspontjaként pedig megrendezte első önálló, egész estés színművét is. Ezeknek megvalósításához saját, gimnazistákból álló színjátszó csoportot kellett alapítania. Az év során bemutatott Párizs virágait több helyszínen is színpadra állították, a szerepeket a színészekre szabva írta meg, a kellékeket pedig úgy tervezte, hogy azokat könnyen lehessen szállítani az ország különböző pontjaira.
Antal Nimród, a Szent Antal Esztergomi Ferences Gimnázium és Kollégium tanulója A zene útján… című projektjében zeneszerzői pályájának eddigi állomásait mutatta be, amelyen Pálmai Árpáddal, a mentortanárával indult el. Előadását zenei múltjának ismertetésével kezdte: bár nem zenész családból származik, hat évig hegedült, majd a gimnáziumba kerülve kezdett el zongorázni. Jelenleg félhivatalosan tanul zeneszerzést, amit érettségi után szeretne komolyabb formában is folytatni. Ösztöndíjára Szent Ferenc Naphimnuszának megzenésítésével, egy zeneszerzői esttel, valamint két előadással pályázott – ezek a magyar népzenét és a magyar zene jövőjét dolgozták fel. A zeneszerzői estnek egy esztergomi zeneiskola ad majd otthont. Megfogalmazása szerint neoromantikus-modern stílusban ír szimfonikus költeményeket, melyek közül egyet meg is mutatott a hallgatóságnak. Előadásában kedvenc zeneszerzőiről is mesélt, továbbá kiemelte: nagy élmény volt számára, hogy a Frankás kapcsolatok révén lehetősége nyílt konzultálni egy profi zeneszerzővel is, akinek különösen hálás a támogatásért. Szenvedélyes és elhivatott előadása miatt külön jutalomban részesült: a hallgatóságtól a legtöbb voksot begyűjtve ő lett a rendezvény közönségdíjasa.
A második szekciót – az elsővel párhuzamosan – Szalai-Benedek Márk és Tolmár Zente Sport és lélek: mozgásban és közösségben című előadása nyitotta meg. Láthatóan jó volt az összhang a diákok között az előadás során, gyakorlottan vették át egymástól a szót. A projektben sportrendezvényeket valósítottak meg a teqballtól a sztárboxon át a futsalig – amely a nagypályás labdarúgás hivatalos, elsősorban teremben játszott változata. Mentortanáruk Bánhidyné Nyitrai Ágnes volt.
Kalász Ferenc Vazul a Szent Angéla Ferences Általános Iskola és Gimnázium tanulója FELELE – Ferences Lego Legendák II. című projektjét mutatta be. A diák immár második évét tölti ösztöndíjasként, és továbbvitte a korábban megkezdett munkáját: újabb Szent Ferenc-legendákat dolgozott fel legofigurák segítségével, miközben korábbi legofilmjeit is tovább csiszolta. Az egész éves munkáját a részletekre való odafigyelés és a tökéletességre való törekvés jellemezte. Filmjei hamarosan elérhetők lesznek a Ferences Ösztöndíjprogram honlapján. Mentortanára Kalász Nándor volt.
György Balázs és Illyés Péter, a Szent Antal Esztergomi Ferences Gimnázium és Kollégium tanulói, A szent hegyről című projektjükben Esztergom egyik jellegzetes helyszíne, a Szent Tamás-hegy apropóján dolgozták fel Beckett Szent Tamás életét. Előadásukat angol nyelven tartották, hangsúlyozva a szent vallási, történelmi és kulturális jelentőségét. Mentortanáruk Bánhidyné Nyitrai Ágnes volt.
Bolváry Anna Luca, a Szent Angéla Ferences Általános Iskola és Gimnázium tanulója az Arany János Irodalmi Versenyen elért 8. helyezésének folyamatát mutatta be, érett és magabiztos előadóként. Megcsillantotta szónoki tehetségét, továbbá rávilágított, hogy az országos, többfordulós versenyen nemcsak írásbeli tudását kellett fejlesztenie, hanem szóbeli készségeire is nagy szükség volt – különösen a döntő során. Mentortanára Dr. Kárpáti Tünde Zita volt.
Az utolsó projektbemutatóban Bánhidy Albert, Csepinszky Péter és Kicsák Benjámin mutatták be munkájukat. Az esztergomi gimnázium diákjai a tanév során az iskolai muzeális gyűjtemény tárgyait rendszerezték. A 90 éves intézmény 1849-ig visszanyúló dokumentumokat őriz, emellett olyan tárgyakat is, mint ballagási zászlók, fokosok, vívósisakok vagy cserkészsapkák. Mentortanáruk Varga Kapisztrán OFM volt.
Az oklevelek ünnepélyes átadását Dr. Kárpáti Tünde Zita vendégelőadása előzte meg, melyben többek között a versenyfelkészítés nehézségeiről és örömeiről számolt be, részletesen kitérve a mentortanári munka szakmai kompetenciáira. A résztvevők köszönetet mondtak Murányi Nikolettnek, aki az angliai programot és az ösztöndíjat a kezdetektől támogatta. A MET Csoport volt tagja a jövőben visszavonul a kuratóriumi munkájától, de az ösztöndíjprogram életének továbbra is aktív részese marad. Elmondta: boldogan tekint vissza az elmúlt évek során kapott lehetőségekre, továbbá háláját fejezte ki, hogy ilyen sok tehetséges diákot láthatott kibontakozni – továbbá sok sikert kívánt a jövő generációjának is.
A projektnap végén a diákok, a tanárok és a hallgatóság többi tagja valamennyien közös ebéden vehetettek részt – megpihenve az elmúlt évek komoly munkája után.
***
A 2013 óta, a három ferences fenntartású iskolában működő Ferences Ösztöndíjprogram elsődleges célja a különböző tanulmányi területeken tehetséges tanulók motiválása és támogatása, másodlagos célja pedig ezeknek a diákoknak a bevonása a hátrányokkal küzdő tanulótársaik felzárkóztatásába. További információk az ösztöndíjprogramról: https://www.ferencesosztondij.hu/
A pályázat a ferences gimnáziumok hetedik-tizenkettedik évfolyamán tanuló diákoknak szól: olyan kreatív fiataloknak, akik motiváltak egy általuk választott kutatási vagy művészeti projekt megvalósítására szabadon választott tantárgyi vagy egyéb területen. A Ferences Ösztöndíj Alapítvány a 2025/2026-os tanévben is négy – alkotói/kutatói (T1); tanulmányi (T2); közösségi, szociális, sport, előadói és szervezési (T3); továbbá versenyfelkészítő (T4) – kategóriában hirdette meg a pályázatait. A pályázatokkal kapcsolatos tudnivalókat ezen a linken keresztül érhetik el az érdeklődők, az egyes pályázati kategóriákról részletesebben itt lehet olvasni. A jelentkezés benyújtásának határideje 2025. június 2. (hétfő) éjfél, amelyet idén elektronikus formában, az ösztöndíjprogram Moodle rendszerén keresztül lehet megtenni.
A FÖP fő támogatója a MET Csoport, ötletgazdája pedig Lakatos Benjamin, ferences öregdiák, üzletember és Dobszay Benedek OFM, egykori tartományfőnök.
Az ösztöndíjprogram adományozóinknak köszönhetően működik. Ha szimpatikus Önnek a kezdeményezésünk, örömmel fogadjuk magán vagy céges adományát, vagy az évente esedékes 1%-os felajánlását. További részleteket a program támogatási formáiról itt talál: https://www.ferencesosztondij.hu/fop/tamogatas/5
Ferences Média, 2025