Boldog a szolga, aki távollétében éppúgy szereti és félti testvérét, mint jelenlétében; és háta mögött sem mond semmi olyat, amit jelenlétében szeretettel meg ne mondhatna.

Kétnapos komplex felkészítő tréningen vettek részt a Ferences Ösztöndíjprogram diákjai

2024.02.02 Címkék:

Az idén már több mint tíz éves Ferences Ösztöndíjprogram (FÖP) 2023/2024-es tanévének felkészítő tréningjét rendezték meg a péliföldszentkereszti Szalézi Lelkigyakorlatos Házban január 25–27. között. A felkészítőn a programban részt vevő diákok tapasztalt tréningvezetőktől kaptak szakmai segítséget, hogy a közelgő tavaszi projektnapon magabiztosan és hatékonyan mutathassák be projektjeiket.

A FÖP idei tanévének második szakaszába érkezve a tanulók már projektjeik kidolgozásával foglalkoznak, amiket magyarul 10 percben, majd egy választott idegen nyelven összefoglalva kell bemutatniuk a májusi projektnapon bemutatniuk. A diákok felkészülését olyan tréning megszervezésével is támogatja az ösztöndíjprogram, ahol kommunikációs készségeik fejlesztésére és ismereteik bővítésére is lehetőségük nyílik.

„Most, mikor ugyanúgy, mint mindig, / legfőbb ideje, hogy” – nyitotta meg Bodó Márton közoktatási referens Tandori Dezső A damaszkuszi út című versével a tréningnapokat. Az inspiráló idézetet rövid köszöntő, majd a trénerek és a kísérőtanárok bemutatása követte, ezután a diákok egy Dobszay Benedek OFM, a Ferences Ösztöndíj Alapítvány kuratórium elnöke által megírt imádsággal kezdték meg a közös munkát.

A pályázók előzetesen kiválaszthatták, hogy a kommunikáció mely speciális témakörével szeretnének foglalkozni. A magas létszám miatt idén három 10-15 fős csoport indult, így lehetőség volt minden diákra külön figyelmet fordítani. Az egyik állandó, minden évben induló csoport témája a prezentálás, ahol ábrázolási, szerkesztési és előadói technikákat sajátíthattak el a résztvevők. „A prezentálás nem egy pillanat teljesítménye, hanem egy komplex, felkészülést igénylő feladat. Nem mindegy, hogy a gyerekek hogyan állnak ki, hogyan beszélnek, hogyan fogalmazzák meg és emelik ki verbálisan és vizuálisan a lényeget” – mondta el Jakab Rita, a Training by Scoupts trénere, aki több éves szakmai múlttal a háta mögött immár negyedik éve kíséri a ferences diákokat. „A másik téma azért merült fel, mert egyesek korábban részt vettek már  prezentációs technikákkal foglalkozó tréningen, és számukra nem lett volna célszerű az ismétlés. Ezért foglalkoztunk az önismerettel is: jó, ha valaki tisztában van azzal, mik az erősségei, és mi az, amiben még fejlődnie kell, mert jobban tudja majd képviselni magát a tudományos pályáján, illetve ügyesebben alakíthatja ki a kapcsolatait is. Harmadik célunk a vállalkozói készségek fejlesztése volt, aminek keretében olyan kérdésekre kerestük a választ, mint „ki vagyok?” „mit akarok?” „miért akarom?” vagy hogy „merre menjek, hogy ez megvalósuljon?”. Ha ezekre a kérdésekre tudják a pontos választ, már el is tudják kezdeni a vállalkozásukat – persze nem üzleti, hanem inkább szakmai, tevékenységi alapon” – fejtette ki a szakember.

A tréningen alkalmazott módszer, a Kurt Lewin neves szociálpszichológus csoportdinamikai elméletére épülő Tréning-csoport volt, amelyet szerte a világon nagy hatékonysággal alkalmaznak. A csoportban a tagok visszajelzéseket kapnak a saját megnyilvánulásaikról, arról, hogy viselkedésüknek milyen hatása van másokra, és hogy mások hogyan befolyásolják őket. A módszer segít a diákoknak azon hasznos készségeik előhívásában, megerősítésében vagy elsajátításában, amelyekkel projektjeiket hatékonyabban tudják megvalósítani, illetve eredményeiket előadni.

Jakab Rita elmondta, hogy a gyerekek zárókörben adott visszajelzései azt mutatták, hogy hasznosnak bizonyult számunkra a tréning. Van Bochove Ármin, az esztergomi Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium és Kollégium tizedik osztályos tanulója így összegezte élményeit: „Új embereket ismertem meg a diákok és a trénerek személyében. A kommunikációs csoportmunka során sok hasznos dolgot mondtak el nekünk, érdekes, néha vicces gyakorlatokon keresztül tanulhattunk. Nagyon jól éreztem magam.”

A diákok legközelebb az áprilisi előmeghallgatáson tesztelhetik magukat választott mentortanáraik segítségével, akikkel a projektidőszak alatt folyamatosan kapcsolatban vannak. A májusban megrendezésre kerülő, végső projektbemutató napon az ösztöndíjprogram főtámogatója, a MET Csoport alapítója és vezérigazgatója, Lakatos Benjamin is hagyományosan részt vesz. A különdíjat közönségszavazatok alapján fogják kiosztani.

***

A 2013 óta működő Ferences Ösztöndíjprogram elsődleges célja a különböző tanulmányi területeken tehetséges tanulók motiválása és támogatása, másodlagos célja pedig ezeknek a diákoknak a bevonása a hátrányokkal küzdő tanulótársaik felzárkóztatásába. A program a három ferences fenntartású iskolában olyan támogató közegben folyik, amely az egész intézményben a tanulás és a tudás értékét sugallja.

További információkat az ösztöndíjprogramról ITT találnak.

Az ösztöndíjprogram adományozóinknak köszönhetően működik. Ha szimpatikus Önnek a kezdeményezésünk, örömmel fogadjuk magán vagy céges adományát, vagy az évente esedékes 1%-os felajánlását. További részleteket a program támogatási formáiról ITT talál.

Fotók: Van Bochove Ármin
Gellért Sára
Ferences Média, 2024

Hozzászólások lezárva.