Boldog a szolga, aki távollétében éppúgy szereti és félti testvérét, mint jelenlétében; és háta mögött sem mond semmi olyat, amit jelenlétében szeretettel meg ne mondhatna.

Hogy neveltjeinkhez eljuthasson az Örömhír – Ferences Pedagógiai Napok Mátraverebély-Szentkúton

2021.08.31 Címkék:

Hatéves hagyománya van annak, hogy a ferences közoktatási intézmények pedagógusai augusztus utolsó napjain összegyűlnek Mátraverebély-Szentkúton. Találkozójuk célja, hogy megerősítsék a ferences közösséghez való tartozásukat a testvérekkel végzett imádság révén; hogy tudatosítsák a ferences oktatás alapcéljait, s megújítsák eziránti elköteleződésüket, valamint hogy tapasztalatot cseréljenek szakmai, módszertani kérdésekben.
Az öt intézmény (három gimnázium, illetve általános iskola, autista gyermekeket nevelő iskola, valamint óvoda) munkatársai ilyenkor – a szakmai programokon való részvétel mellett – kikapcsolódhatnak, ünnepelhetnek és arra is szánhatnak időt, hogy megismerkedjenek egymással, s ezáltal is erősítsék a ferences pedagógusok közösségét.
Az idei konferencia fókuszában a ferences nevelés állt: azt kívánták újra átgondolni, milyen sajátosságai és ebből eredően milyen lehetőségei vannak a nevelésben a ferences intézményeknek s azok pedagógusainak. A Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus küszöbén a program az arra való felkészülést, ráhangolódást is szolgálta.
A nyitó szentmise főcelebránsaként Berhidai Piusz tartományfőnök arról prédikált, hogy az Úr érkezését meg kell tapasztalni. „Iskoláink ennek csatornái lehetnek, így neveletjeink elkerülhetik azt a szomorú tapasztalatot, miszerint az Örömhír nem jut el a fiatalokhoz. Vállajuk tehát hitünk hiteles képviseletét a mindennapi munkánk során.”

A plenáris találkozót jeles vendég előadása nyitotta meg. Dr. Gloviczki Zoltán, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola rektora a katolikus oktatás lényegéről, sajátosságairól, a jelenkorban tapasztalt kihívásairól beszélt. Egyházunk határozott állásfoglalásait idézte, amelyek küldetést fogalmaznak meg számunkra, hogy elvigyük az evangéliumot a fiatalokhoz. A katolikus nevelés az élet és a hit személyes szintézisét segíti kialakulni. Középpontjában nem a tanítás és a tanítandó, hanem a tanulás és a tanuló áll. E felfogásával pedig korszerűbb és hatékonyabb, mint a hagyományos iskolai gyakorlat.
Ezután Dobszay Márton Benedek korábbi tartományfőnök, valamint Dobszay Ambrus, a rend közoktatási referense a 2015-ben született Ferences Közoktatási Stratégia megvalósulásáról tartott beszámolót, s e két előadást a résztvevők egy izgalmas akváriumbeszélgetésben dolgozták fel.

A plenáris találkozó után ferences atyák és testvérek vezettek műhelybeszélgetéseket, ahol mindenki megoszthatta tapasztalatait és élményeit az iskolákban folyó hitéleti nevelésről. A délután folytatásaként vendégelőadók segítségével, tantárgyak szerint szervezett ún. „iskolák közötti munkaközösségekben” az aktuális tartalmi és módszertani kérdésekről beszélgettek a pedagógusok. Ezek sorában dr. K. Nagy Emese bemutatta az ún. konstruktív instrukciós programot, közismertebb nevén a „hejőkeresztúri modellt”. Ezek a foglalkozások azt igazolták, hogy a ferences pedagógusok nagy nyitottsággal fordulnak minden innováció felé, de csakis a tanítványaik érdekei, igényei és szükségletei határozzák meg mindennapos gyakorlatuk megválasztását.

A Kardos Csongor OFM által vezetett borkóstoló és a Konyhából a drazsé zenekar koncertje adta meg a kötetlen együttlétre lehetőséget adó este vidám hangulatát.

Másnap délelőtt a szentmisét követően a résztvevők Csongor atya tanítását hallgatták meg az Oltáriszentségről, majd szentségimádáson vettek részt. A záró plenáris találkozónkon megtartották a Ferences Pedagógiai Alapképzés „tanévnyitóját”, majd kihirdették a Ferences Ösztöndíjprogram idei nyertes pályázóinak névsorát.

 

Az eseményen Berthóty Kálmán készített fényképeket, amelyek IDE kattintva megtekinthetőek.
Ferences Média, 2021

Hozzászólások lezárva.