ferences logo

Ferences Pedagógiai Napok: szakmai együttműködés, közös imádság és töltődés a Naphimnusz lelkiségében

Idén is nemzeti kegyhelyünk, Mátraverebély-Szentkút adott otthont augusztus 25–26-án a Ferences Pedagógiai Napoknak, amelyre a hat ferences közoktatási intézmény közel kétszáz pedagógusa és munkatársa érkezett. A korábbi gyakorlatot továbbfejlesztve az egyre népszerűbb kétnapos találkozó középpontjában idén mind a szakmai, mind a lelki napon Assisi Szent Ferenc Naphimnusza volt, amely születésének 800. jubileumi évfordulóját ünneplik 2025-ben a ferencesek.

Az immár tizedik alkalommal megrendezett Ferences Pedagógia Napok célja elsősorban az, hogy a Magyarok Nagyasszonya Ferences Rendtartomány fenntartásában működő oktatási intézmények pedagógusai megéljék az egymáshoz és a ferences közösséghez való tartozásukat. Ebben évről évre segítségükre van a nagyszámú ferences jelenlét is: idén 15 szerzetes vett részt a kétnapos programon műhelyvezetőként vagy pedagógusként.

Újdonságként idén a szakmai műhelyeket tantárgyanként szervezték, így a pedagógusok szakterületük szerint oszthatták meg egymással tapasztalataikat. Bár a témák évről évre változnak – volt már szó kommunikációról vagy kiégésről is –, az alapgondolat mindig ugyanaz: a hálózatépítés, egymás megismerése és a szakmai együttműködés. A tavalyi évben a rendezvény középpontjában az új köznevelési stratégia állt, idén azonban kizárólag a Naphimnusz köré épült a program. 

A kétnapos együttlét a nyitó szentmisével indult, amelyet Varga Kapisztrán OFM atya celebrált. Szentbeszédében felhívta a pedagógusok figyelmét arra, hogy Szent Ferenc Naphimnuszának lelkiségében mi a feladatuk: „saját szakmai tudásunkkal, emberi adottságainkkal, pedagógiai eszközeinkkel mi is »elénekeljük«, »eltáncoljuk«, vagy »előadjuk« a Teremtőt dicsérő éneket.” Az első nap délelőttjén a Kapisztrán atya útravalóját követő előadások a Naphimnusz sokszínű értelmezését és több oldalról való megismerését kínálták. Bagyinszki Ágoston OFM a történeti hátteret mutatta be, míg Hernádi Mária irodalomtörténész, teológus a Naphimnusz irodalmi vonatkozásairól beszélt.

Mészáros Lukács biológus kutatótanár azt vizsgálta, hogyan jelenik meg a teremtés dicsérete a modern természettudományokban, Kardos Csongor OFM pedig a Naphimnusz lelkiségi megközelítését bontotta ki.

A délelőtti előadások és a délutáni műhelyek szorosan összekapcsolódtak: a történeti, irodalmi, hit- és természettudományos megközelítések szeminárium jellegű megosztás alapú beszélgetések keretében folytatódtak. A kiscsoportokban a résztvevők tantárgyak szerint dolgoztak együtt.

A történészek, irodalmárok, a természettudományok tanárai, hittanárok vagy óvodapedagógusok mind saját szakmai területükön keresték a Naphimnusz kapcsolódási pontjait. A közös gondolkodást az tette különlegessé, hogy a délelőtti előadók délután a műhelyeket is vezették, így az elméleti előadások közvetlenül a gyakorlatba épülhettek át.

A műhelyvezetők nagy szabadságot kaptak: volt, aki szorosan a Naphimnuszra építette tematikáját, más inkább tantárgyspecifikus kérdésekre koncentrált. Így derült ki, hogy míg irodalom- vagy énekórán könnyebb beépíteni a témát, a matematika- vagy informatikaórákon komolyabb kreativitást kíván, ugyanakkor ezek a kihívások adták a program sokszínűségét.

A szakmai program zárásaként Bereczky Enikő generációs szakértő tartott előadást a generációk közötti különbségekről, ami szintén sok pedagógust érintő kérdés.

A második napon a lelki elmélyülés került középpontba. Martos Levente Balázs püspök atya két elmélkedést tartott: először a Naphimnusz lelkiségéről beszélt Amikor minden jó Istent dicséri címmel, majd a Római levél alapján (Róm 8) fejtette ki gondolatait a Dicséret helyett kiáltás és sóhaj… A megváltott világ vágya Isten iránt címmel. A kétnapos találkozót a püspök által celebrált szentmise zárta, amelyen Berhidai Piusz OFM tartományfőnök atya is koncelebrált.

Bodó Márton, a Magyarok Nagyasszonya Ferences Rendtartomány közoktatási referense szerint találkozó az újonnan érkező pedagógusok számára különösen fontos: „még a tanév kezdete előtt egy kötetlenebb közegben ismerhetik meg tantestületüket és a ferences intézmények egészét, ami nagyban segíti beilleszkedésüket.”

Ébner Orsolya, a Ferences Alapítvány ügyintézője és a Ferences Pedagógiai Napok szervezője a jubileumi tematikához kapcsolódóan hozzátette: „a helyszín, a nap, a csillagok, az erdő és a csend mind tökéletes keretet ad a Naphimnusz ünnepléséhez. Ez az alkalom egyszerre ad lehetőséget találkozásra, elmélyülésre, pihenésre és szakmai fejlődésre – igazi ajándék a résztvevőknek.”

***
Gál Emília
Fotók: Andrei Ivanov, Formanek Tamás
Ferences Média 2025

Oszd meg a barátaiddal:
Ferencesek pecsét
Magyarok Nagyasszonya Ferences Rendtartomány
© 2025 Ferencesek - Pax et bonum
Ferencesek
Magyarok Nagyasszonya Ferences Rendtartomány
© 2025 Ferencesek - Pax et bonum