A Magyarok Nagyasszonya Ferences Rendtartomány tartományfőnöksége és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat országos módszertani munkacsoportja együttműködésében került sor a Máltai munkatársak látogatására Gyöngyösön az Autista Segítő Központban (ASK), ahol megismerkedtek az iskolával és a szociális otthonnal. Ezután a kollégák közösen elmentek Karácsondra az ASK lakóotthonába, ahol betekintést nyertek az autizmus sptektrumzavarral élő felnőttek mindennapi életébe, és a helyszínen folyó szakmai munkába. Ez azért is volt különösen jelentős, mert szakmai körökben is kevéssé ismert, hogy a központ nemcsak az autizmus spektrumzavarral élő gyermekek fejlesztésével és társadalmi beilleszkedésével foglalkozik, hanem a felnőtt fiatalokat – és már nem is olyan fiatalokat – is segíti és kíséri.
A szakmai napról így ír Koncz Hédy, a módszertan munkatársa:
2025. május 29-én a Magyar Máltai Szeretetszolgálat országos módszertani munkacsoportjának, valamint a Nyugat-Dunántúli és Észak-Magyarországi régiók szakembereinek részvételével szakmai látogatásra került sor a Ferences Rendi Autista Segítő Központ gyöngyösi intézményében. A látogatás célja a központban zajló autizmus-specifikus fejlesztő tevékenységek mélyebb megismerése volt, különösen fókuszálva az iskolai fejlesztés és a felnőttkori ellátás közötti gördülékeny átmenet megvalósítására.
A központ sajátos struktúrában működik, több egymásra épülő egység összehangolt munkájával nyújt átfogó támogatást közel 60 család számára. Oktatási, bentlakásos és lakóotthoni szolgáltatásaik szoros együttműködésben, összehangolt módon biztosítják az ellátottak folyamatos fejlődését és az életminőség javítását hosszútávon is.
Az intézmény munkatársai a strukturált környezet kialakítása során az autizmus-specifikus eszköztárból építkeznek, egyéni igények szerinti módszereket alkalmaznak, mint például a tér-idő szervezés, színkódolás, viselkedésterápia, képcserés kommunikáció (PECS), folyamatábrák és vizuális szempontkártyák használata. Ezek az eszközök jelentősen segítik az érintetteket a hétköznapi tájékozódásban, csökkentik szorongásukat és növelik önállóságukat.
A szakmai látogatás során a Máltai Szeretetszolgálat szakemberei betekinthettek ezen módszerek gyakorlatközeli alkalmazásába. Közvetlen tapasztalatokat szereztek például arról, hogyan épül fel és működik a vizuális támogatás a napirendek, a kommunikációs képek és folyamatábrák formájában, amelyek gyakorlati hasznosítása egyértelműen javítja a gyermekek és felnőttek mindennapi életvitelét.
Fontos szakmai tanulság volt a látogatók számára az intézmény dolgozóinak koherens szemlélete és magas szintű együttműködése. A pedagógusok, gyógypedagógusok, terapeuták és gondozók közötti szoros együttműködés látványosan támogatja a kliensek személyes fejlődését, valamint sikeresebb integrációját.
Emellett a résztvevők megismerhették az egyéni fejlesztési tervek kidolgozásának módszerét is. Ezek az egyénre szabott tervek precíz adatgyűjtésre és folyamatos visszacsatolásra épülnek, célzottan segítve az érintettek képességeinek fejlesztését. Szintén értékes volt az a tudás, amelyet a kihívást jelentő viselkedésminták kezelésére szolgáló viselkedéselemzési technikákról, valamint a szociális és kommunikációs készségek fejlesztésének gyakorlati módszereiről szerezhettek.
A látogatás egyértelműen hozzájárult ahhoz, hogy a Máltai Szeretetszolgálat szakemberei új perspektívákat kapjanak saját intézményeik fejlesztéséhez, ezzel még hatékonyabban támogatva az autizmussal élő emberek mindennapjait és társadalmi integrációját.
***
Fotó: Formanek Tamás
Ferences Média 2025