ferences logo
Pünkösd

Felöltözni a Magasságbeli Erőben – A Szentélek által megújuló ember misztériuma

Kedves Olvasó!

A következőkben néhány „ablakon” keresztül betekintést nyerhet a pünkösd és a Lélek titkaiba. Célunk, hogy teológiai kitekintésekkel és lelki megtapasztalásokkal láttassuk az átistenülés valóságát. Kérem, fogadja bizalommal ezen írást és engedje, hogy a sorok bátran vezessék Önt a belső átalakulás rejtett gyümölcseinek megízleléséhez!

A felöltözés szimbóluma

A keresztény hagyomány kiemelt jelentőséget tulajdonít a felöltözés képének, amely nem csupán külső megjelenés, hanem az ember belső átalakulásának szimbóluma. A páli levelek – mint például a Róm 13,14-ben szereplő „felölteni Krisztust” –, az Ef 4,24-ben megfogalmazott „felölteni az új embert” és az ugyancsak az Efi 6,11-ben olvasható „felölteni Isten fegyverzetét” mind-mind azt hirdetik, hogy a hit lényege nem külső jelkép, hanem belső újjászületés. A felöltözés szava tehát nem csupán egy egyszerű rituális cselekményre utal, hanem egy mélyreható átalakulásra, amelyet a Szentlélek – a Magasságbeli Erő – indít el.Hatására az ember Krisztus élő képmásává válik, míg az Egyház a pünkösdi ajándék, a donum altissimi által kapott megerősítésben jelenik meg a világ számára.

A görög filozófia hatása

A felöltözés már a hellenisztikus irodalomban is az identitás átalakulását jelképezte. Platón például a Timaioszban (42e) arról beszél, hogy az embernek egyfajta isteni formát kell felöltenie, amely az értelem által rendezett világban adja meg a lélek tökéletes formáját. A platóni antropológia – amelyben a testet egyszerre látjuk a lélek sírbörtönének és annak eszmei megtestesülésének médiumaként – megerősíti azt az elképzelést erősíti meg, hogy az ember átalakulása nem csupán külső levetkőzés, hanem a belső, isteni idea formáló ereje által végbemenő újjászületés. Azaz e filozófia értelmezésében a felöltözés egy olyan belső folyamatot jelöl, amely révén az isteni igazság fokozatosan feltárul a lélekben, megvilágítva annak természetét és irányt adva fejlődésének. Ezáltal az emberi megújulás nem pusztán lehetőségként, hanem szükségszerű következményként jelenik meg.

A legbölcsebb athéni a Theaitétosz című dialógusában (176b-c) fogalmazza meg annak gondolatát, hogy „az ember lényegét az határozza meg, milyen mértékben hasonul az istenihez”. Ez az analógia megnyitja az értelmezés lehetőségét a keresztény teológia számára, ahol a felöltözés sem pusztán külsődleges utánzás, hanem a Szentlélek által végbemenő valódi átalakulás, metamorfózis. E folyamatban Krisztus képmása nem csupán eszmény, hanem élő és ható valóság. Ezt az átalakulást hangsúlyozza a Lukács evangéliumában (28,49) olvasható felszólítás is – „öltsétek fel a magasságbeli erejét” –, amely arra utal, hogy az isteni erő nem külső formai megjelenést, hanem az ember belső lényegét alapjaiban átalakító, létezésének természetét meghatározó változást idézi elő.

A Szentlélek tevékeny jelenléte

A keresztény beavatás – amely magába foglalja a keresztséget, a bérmálást és az eucharisztiát – akkor ér el teológiai teljességet, ha pünkösd fényében szemléljük azt. Az Egyház nem csupán egy statikus képmás, hanem tanúságtételre hivatott, a Szentlélek által átitatott élő közösség. A bérmálás kenete – amely a Szentlélek jelképe – külső bizonyítékként mutatja, hogy a hívő megerősítést nyert, és az identitása a belső, isteni kegyelem hatására lényegileg, teljes mértékben megújult. A hívő – az új teremtmény – így Krisztus alakját most már nem csak viseli, hanem láthatóan képviseli a világ előtt.

Az Apostolok Cselekedeteiben a Lélek eljövetele sem csupán egy belső hitélménnyel jár, hanem missziós lendületet is ad, amely a közösséget új, élő tanúságtétellel ruházza fel. Ahogy Szent Iréneusz kifejti: „ahogy az ember a Fiú által lépett az életbe, úgy a Szentlélek által éli meg ezt az életet – a Lélek az, aki Krisztus testébe fogadja be az embert” (vö. Adversus Haeresis, V.8.1). A keresztség tehát bevezet Krisztusba, de a Szentlélek által történik meg az eleven beépülés: a pünkösd a keresztség szentségét „életképessé teszi”.

A Lélekben élő Egyház

A keresztség ruhájának felöltése megmutatja a keresztény remény lényegét: nem csupán arra való várakozás, hogy a jövőben jobb dolgok történnek, hanem annak a biztos meggyőződése, hogy az Atya ígérete már ma is formálja életünket. A Krisztusba öltözött, Lélek kenetét viselő ember élő képmásává válik az Egyháznak, ami pünkösd valódi gyümölcse: a Krisztusban-levés társadalmi és missziós megnyilatkoztatása. Ezért pünkösd nem zárszóként, hanem kinyilatkoztatásként jelenik meg: a krisztusi nem csupán egyszer mutatkozik meg, hanem folyamatosan jelen van, jár, s kel a világban, mint aki „nem önmagáé, hanem Krisztusé”, és akinek a Lélek által „mindenre van ereje Abban, aki megerősíti őt.” (vö. Fil 4,13). Így a pünkösdi Egyház semmiképpen sem egy eszmei vagy erkölcsi közösség, hanem egy szentségi test, melyet a Szentlélek éltet e világban.

A Lélek gyümölcsei

Kedves Olvasó! Köszönöm, hogy eddig eljutott! Ez a téma olyan mélységeket rejt, amelyeket én magam is még tanulok és minden újabb gondolat új felismeréseket hoz.

Most elérkeztünk ahhoz a ponthoz, ahol a gondolatok túllépnek az elméleten, és a személyes, lelki megtapasztalások kerülnek előtérbe. Hiszem, hogy így szorosabbra fűzhetjük kapcsolatunkat az Atya Ígéretével, miközben az eddig tárgyalt belső átalakulás egyre érthetőbbé és élhetőbbé válik.

Kérem, fogadja nyitott szívvel ezt a részt, és engedje, hogy az istentapasztalatok új fényt vessenek eddigi elmélkedéseinkre.

1. Nóra vallomása

Nem vagyok a szavak embere, mindig is az írásbeli vizsgák mentek jobban, mint a szóbelik. Mégis, amikor egy német barátnőm hittel kapcsolatos kérdésekkel fordult hozzám és hangüzenetben válaszoltam, visszahallgatva meglepődtem: a válaszaim tiszták és találóak voltak. Ekkor eszembe jutott e mondat: „Mert megadatik nektek abban az órában, hogy mit mondjatok.”

A Szentlélek számomra az a csendes, de mégis mindent átható jelenlét, aki sokszor szól hozzám – gondolatokban, felismerésekben, apró belső válaszokban. Nem mindig könnyű észrevenni, de ha nem bérmálkoztam volna, talán még ritkábban hallanám meg. Hálás vagyok Istennek, az akkori plébánosnak és édesanyámnak, hogy megkaptam ezt a kegyelmet. Anno nem éreztem magam késznek a bérmálásra, de Isten nem a mi méltóságunk alapján dönt. Ő bizalmat ad előre, és ezzel formál minket. Mennyivel nagyobb a hála, ha valamit nem kiérdemeltünk, hanem ajándékként kapunk! Emberként talán igazságtalan valakit minden előzetes rátermettség nélkül felemelni – de milyen jó, hogy Isten gondolatai nem a mi gondolataink!

2. Luca vallomása

E héten eredetileg valami szépet szerettem volna írni a Szentlélekről. Ő azonban más irányba terelt: nem elvont gondolatok felé, hanem önmagam felé. Arra hívott, hogy saját életem megélésére tekintsek, különösen az Istenbe vetett bizalmamra – a Vele való kapcsolatomra.

Szeretem azokat a pillanatokat, amikor azt hiszem, valami „csak” az enyém, és közben kiderül, hogy az egészet áthatja a jelenléte. Mert Nélküle – a Szent nélkül – számomra nincs valódi kapcsolat az Istennel. Imádkozni sem tudok másként, csak általa, vele.

Úgy érzem, végső soron egész héten Ővele voltam elfoglalva. Pontosabban: Ő foglalkozott velem.

 3. Melinda vallomása

A Szentlélek számomra olyan, mint egy ragyogó világítótorony, mely a sötétségben is fényével mutatja az utat a biztonságos parthoz. Az élet legváratlanabb pillanataiban és legreménytelenebb helyzeteiben is megjelenik, mintha lágyan, mégis határozottan hívogatva intene, hogy ne veszítsem el reményemet. Embertársaimon keresztül szól hozzám – amikor úgy érezem, hogy az élet omladozó hullámai egyenesen magunkba temetnek –, egy-egy szó, félmondat vagy kérdés képes mély nyomot hagyni bennem, rávilágítva arra az útra, amelyet eddig figyelmen kívül hagytam. S amikor engedem, hogy ez a hívogató fény megszólítsa lelkemet, mintha kitisztulna az ég felettem, s a vihar, ami addig körülvett, lecsendesedik, szétoszlik.

4. Zsófi vallomása

Gyermekkoromban vallásos nevelést kaptam, de sokáig csak hordtam a hitemet, anélkül, hogy igazán megéltem volna. Az elmúlt évben Isten olyan ajándékokkal adott, hogy megértettem: ha hittel kérem a Szentlelket, ő valóban jelen van és segít. Ekkor tapasztaltam meg igazán, hogy nem távoli fogalom, hanem életemet kísérő, valóságosan jelen lévő személy.

Pilisszentlélek aprócska templomában találtam rá egy lelkigyakorlat során arra a csendre, amelyben a lélek igazán megnyílhat. A festmények szelíd színei és a közösség őszinte, bensőséges szavai olyan légkört teremtettek, amelyben a Szent jelenléte szinte tapinthatóvá vált. Ahogy egyre mélyebbre merültem az elmélkedésben, minden rezdülésemben ott lüktetett a Szentlélek halk, mégis határozott hangja. Mintha nemcsak körülölelt volna, hanem finoman belém szőtte volna magát, eggyé válva minden gondolatommal, érzésemmel. Ez a találkozás nem csupán a hitem megújulását hozta el, hanem azt is megmutatta, hogy a vallás nem szertartások sorozata, hanem egy élő, gyengéd, csendes, mégis mindent betöltő jelenlét. Egy olyan bensőséges kapcsolat, ahol a lélek nemcsak hisz, hanem igazán él benne, lélegzik vele.

Zárszó

A Szentlélek Jézusban és vele együtt élő valóság, aki feltárja előttünk az Atya szeretetét és erejével formálja életünket. Ő az, aki tanít, vezet és átalakít, jelen van a csodákban, a szenvedésben, az emberi érzések mélységeiben.

Jézus minden mozdulata a Lélekből fakadt: haragja gyógyítássá válik, félelme az Atya szeretetébe simul, szomorúsága a dicsőség kapuját nyitja. Aki Őt követi, az a Lélek munkálkodását is felfedezi saját életében, mert a hit nem elvont igazság, hanem benső átalakulás, amely az emberi lét egészét átöleli, Isten dicsőségére formálva azt.

 

Kis Efrém OFM

***
Ferences Média 2025

Oszd meg a barátaiddal:
Ferencesek pecsét
Magyarok Nagyasszonya Ferences Rendtartomány
© 2025 Ferencesek - Pax et bonum
Ferencesek
Magyarok Nagyasszonya Ferences Rendtartomány
© 2025 Ferencesek - Pax et bonum