ferences logo
(Lk 10,25–37)

Évközi 15. vasárnap (C év)

Évközi 15. vasárnap (C év)
Card. Pierbattista Pizzaballa elmélkedése
(Lk 10,25–37) 

Az „irgalmas szamaritánus” példázata, amelyet ma hallunk, Jézus és egy törvénytudó között zajló párbeszédbe illeszkedik (Lk 10,25-37), aki próbára akarja őt tenni. A törvénytudó kérdése fontos. Ugyanaz a kérdés, amelyet minden tanítvány feltett mesterének.  Ám viselkedése nem őszinte, nem a tanítvány hozzáállása: nem annyira választ keres, mint inkább megpróbálja beszélgetőpartnerét nehéz helyzetbe hozni, lejáratni. A törvénytudó azt kérdezi: „Mester, mit kell tennem, hogy elnyerjem az örök életet?” (Lk 10,25). 

Erre az egyetlen, fontos kérdésre Jézus két, ugyancsak alapvető kérdéssel válaszol: „Mi van megírva a törvényben? Hogyan olvasod?” (Lk 10,26). 

Fontos, hogy ezt a két kérdést együtt tartsuk. A törvénytudónak adott teljes választ csak úgy találhatjuk meg, ha Jézus e két kérdését együtt tartjuk. Valóban tudni kell, mi van megírva a törvényben, mit nyilatkoztatott ki Isten az örök életről.  Ám azt is tudnunk kell, hogy hogyan kell olvasni, milyen szívvel, milyen tekintettel. 

Az írástudó valóban jól ismeri a Törvényt, és helyesen válaszol. Úgy tűnik azonban, hogy nem értette meg egészen a jelentését, azt, hogy hogyan kell értelmezni. Olyasvalakinek a szemlélete ez, aki önmagát akarja igazolni: „De ő igazolni akarta magát, és azt mondta Jézusnak…” (Lk 10,29). 

A törvénytudó Jézusnak adott válasza egy másik fontos szakasz: „De ki az én felebarátom?”. A példabeszéd a válasz a törvénytudó mindkét kérdésére. 

A szakasz jól ismert. Egy férfi, miközben Jeruzsálemből Jerikóba tart, rablókba botlik, akik megverik és félholtan otthagyják (Lk 10,30). A halál tehát ott van, félúton. És a történet folytatásától, a vele találkozó emberektől függ, hogy a halál teljes egészében bejárhatja-e a maga útját, vagy kénytelen lesz visszafordulni. 

Ha csak egy papon múlott volna, aki véletlenül arra járt, akkor a halál végigjárhatta volna az útját, és elvehette volna a szerencsétlenül járt ember egész életét.  Mert a pap látja a félholt embert az úton, de továbbmegy. Nem tesz semmi rosszat, de semmi jót sem. Egyszerűen elsétál, éppen úgy, ahogy az útonállók is tették, miután megverték a szegény embert: „Véletlenül egy pap ment azon az úton lefelé, és amikor látta, továbbment” (Lk 10,31). Ugyanez igaz a második arra járó személyre, a levitára. Ő is úgy viselkedik, mint a pap: látja és továbbmegy (Lk 10,32). 

Ami megváltoztatja a történet menetét, az egyetlen kicsinyke szó, amely az utolsó arra járó személy érkezését vezeti be: pedig. „Egy szamaritánus pedig… (Lk 10,33). 

Mind ugyanazt teszik, és a halál folytathatja a maga útját. De valaki nem egyszerűen azért teszi azt, amit mások tesznek, hogy igazolja magát (vö. Lk 10,29), hanem talán éppen azért, mert mindenki más megtette már. 

A szamaritánus is lát, akárcsak az előző kettő. Ám benne van valami más. Ő hagyja, hogy megindítsa az, amit lát. Más tekintettel nézett arra, ami azzal az emberrel történt, és ez belülről megérintette. Meghatotta az együttérzés: „Egy szamaritánus pedig, aki arra járt, amikor elhaladt mellette, látta és megesett rajta a szíve” (Lk 10,33). 

A szamaritánus nem szidja azokat, akik ezt a csúfságot elkövették, nem ítéli el azokat, akik őt megelőzően nem álltak meg, hogy segítsenek ennek az embernek. Egyszerűen megtesz mindent, amit tud, ami tőle telik: gondoskodik; „odament hozzá, bekötözte a sebeit, olajat és bort öntött rájuk; aztán föltette teherhordó állatára, elvitte egy fogadóba, és ápolta” (Lk 10,34). 

Ebből a konkrét, gyengédséggel teli gesztusokból álló gondoskodásból csak egy elemet hangsúlyozunk, az időt: mert a szamaritánus ugyanis olajjal és borral siet a haldokló segítségére, felrakja hátasára, rábízza egy fogadósra, és pénzt költ rá. Ám ad neki valami még sokkal értékesebbet is – ami számunkra a legdrágább –, a saját idejét. 

Gondoskodása ugyanis nem múló érzelem, pillanatnyi lendület, hanem meghosszabbodik az időben: másnap is folytatódik, és előre tekint a következő visszatérésre: „Másnap elővett két dénárt, és odaadta a fogadósnak, mondván: »Gondoskodj róla; ha pedig többet költenél, majd kifizetem neked, amikor visszajövök.«” (Lk 10,35). 

A példabeszéd végén viszont Jézus intéz kérdést a törvénytudóhoz, visszájára fordítva az az írástudó eredeti kérdését. Nem azt kérdezi, hogy ki a felebarátom („De ki az én felebarátom?”), hanem azt, hogy „ki lett a felebarátja annak, aki a rablók kezébe került?” (Lk 10,36). 

A pap és a levita biztosan tudták, mi van megírva a Törvényben, és mit kíván tőlük, azonban életük nem igazodott ahhoz, amit tudtak. A szamaritánus életét viszont a Törvény alakította, és ezért érezte kötelességének, hogy megvédje ezt a szegény embert és ne hagyja meghalni. 

Ez Jézus válasza arra a kiinduló kérdésre, hogy hogyan nyerhetjük el az örök életet. 

+ Pierbattista 

(ford. Szatmári Györgyi) 

Oszd meg a barátaiddal:
Ferencesek pecsét
Magyarok Nagyasszonya Ferences Rendtartomány
© 2025 Ferencesek - Pax et bonum
Ferencesek
Magyarok Nagyasszonya Ferences Rendtartomány
© 2025 Ferencesek - Pax et bonum