A magyarországi ferencesek több oktatási és nevelési intézményt, köztük gimnáziumokat, általános iskolákat, óvodát és kollégiumot is fenntartanak. Szeptember elején mindenhol becsengettek a 2024/2025-ös tanévre, amely egyes intézményekben különleges változásokkal indult. Ezekről a változásokról kérdeztük a Szent Angéla Ferences Általános Iskola és Gimnázium, a Testvérkék Ferences Óvoda, a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola, a Collegium Seraphicum, az Autista Segítő Központ Általános Iskola, a szentendrei Ferences Gimnázium és a Szent Antal Esztergomi Ferences Gimnázium és Kollégium (volt Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium és Kollégium) vezetőit.
Rendünk idén Szent Ferenc stigmatizációjának 800. évfordulójára emlékezik, mely esemény a ferencesek imádságának, ünneplésének középpontjában áll világszerte. Az ünnepségekre az iskolák is készülnek. Idén vezették be továbbá a 2023–2027-es időszakra vonatkozó új Ferences Köznevelési Stratégiát, amelyet a Ferences Pedagógiai Napokon az intézmények munkatársai közösen dolgoztak fel. A stratégia célja, hogy „egy olyan közös emberi értékeken és azokat erősítő pedagógiai alapokon nyugvó tantestületet hozzon létre, aminek együttműködése át tudja formálni a gyermekek szemléletét, és egy életre szóló indítást jelenthet számukra” – olvasható a dokumentumban. Ugyanakkor komoly kihívást jelentenek a központilag frissen elrendelt szabályok is, mint a kötelező 24 tanórás heti óraszám, a mobiltelefonok használatát korlátozó intézkedések és a pedagógusok teljesítményértékelési rendszere is.
A legnagyszabásúbb változás, hogy az eddig Temesvári Pelbárt nevét viselő esztergomi középiskola visszavéve korábbi nevét – amit az 1931-es alapításakor a szent halálának 700. évfordulója alkalmából kapott – az idei tanévtől Szent Antal Esztergomi Ferences Gimnázium és Kollégium néven működik tovább. Az iskola új épületszárnyának átadása is idén várható, ami nagyobb életteret biztosít a tanárok és diákok számára: új sportudvar, konditerem, tetőkert, közösségi terek és az új interaktív táblák segítik a tanítást és a tanulást.
A Szent Angéla Ferences Általános Iskola és Gimnáziumban továbbra is folynak a felújítási munkálatok, ezek befejezése februárra várható. A tanév főbb változásai közé tartozik az új pasztorális terv bevezetése Szabó Péter OFM testvér által, aki mellé segédlelkészként csatlakozott Kis Efrém OFM és Gács Paszkál OFM atya is. Ezenkívül különböző művészeti és lelki programokat terveznek, például egy iskolai művészeti pályázatot, nyílt napokat és kóruselőadást a stigmatizáció 800 éves évfordulójának jegyében. A diákok kísérése után a tanárok kísérése is bevezetésre fog kerülni. Ez azt jelenti, hogy mindenkinek lenne lesz egy embere, akivel a tanév folyamán két alkalommal beszélhet a nehézségeiről, örömeiről, tanári szerepeiről.
A szentendrei Ferences Gimnáziumba idén új igazgatóhelyettes kolléga érkezett kívülről Kamp Alfréd személyében. Bécser Róbert OFM elmondta, hogy az iskola elvárásai közé bekerült a ferences lelkiség is, aminek szempontrendszere még kidolgozandó a tanév során – az előkészítésben viszont nagy segítségükre volt az egyik műhely a Ferences Pedagógiai Napokon.
A Testvérkék Ferences Óvoda idén szeptemberben elérte a működési engedélyben meghatározott maximális, 92 fős gyermeklétszámot. Továbbá bővítették a szakmai közösségüket: pszichológus és logopédus mellett most már gyógypedagógus kolléga is segíti külsős szakemberként a fejlesztői munkát.
Az Autista Segítő Központ Általános Iskola a tanévet 48 tanulóval és 7 csoport indításával kezdte meg. A nyár folyamán új festést kaptak az intézmény folyosói és néhány tanterem, valamint megújult az udvari játszótér is. Tervezik egy feladatbank létrehozását az iskolában, hogy ne kelljen minden gyermeknek minden új ismeret elsajátításához új feladatokat, eszközöket készíteni, hanem a kollégák a már meglévőkből tudjanak kölcsönözni. Az új snoezelen szobába – ami egy különleges, érzékszervekre ható, pihentető környezet, amely különféle fényekkel, hangokkal és textúrákkal segíti a relaxációt és az érzékelést, főként autista gyermekek számára – szeretnének több eszközt beszerezni. Bár Somodiné Klátyik Mária, az Autista Segítő Központ Általános Iskola igazgatójának elmondása szerint annak ellenére, hogy az intézmény térségében nincs gyermekpszichiáter – aki pedig nagy segítség lenne számunkra egy-egy kihívást jelentő viselkedés megjelenésekor –, a kollégák nagyon lelkesek, és sok-sok ötletük van, így nagy lelkesedéssel kezdik az idei tanévet is.
A ferences társfenntartású Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola – amely ebben a tanévben szintén jubileumot ünnepel – új kurzusokkal várja hallgatóit, például vallásismereti, meseterapeuta- és közösségi színjátszó-vezető képzésekkel. A tanév során közel 140 hallgatót várnak, beleértve a nappali és esti képzések hallgatóit is. A szakirányú továbbképzésekre és a tanfolyamok többségére szeptember közepéig lehetett jelentkezni.
A pécsi Collegium Seraphicum a szakkollégiummá válás útján idén már különféle munkacsoportokat is működtet, amelyek közösségi, belügyi, külügyi, lelki, toborzó és kommunikációs feladatokat látnak el. Tovább folytatódik az épület fejlesztése is: közel negyven új ágyat és ötven új matracot helyeztek el a szobákban. A tanév során most is készülnek szerdánként a FerencEstekkel, melynek keretén belül több vendég is ellátogat majd a kollégiumba. A témák között helyet kap a párkapcsolat, az önismeret, Szent Ferenc élete, illetve a ferences rend, valamint érdekes beszélgetésekkel készülnek a hit, a karrier és magánélet egyensúlyáról.
Az intézményvezetők elmondásai alapján egyértelmű, hogy a közös értékek és pedagógiai alapelvek nemcsak az oktatás minőségét, hanem a közösségi élet gazdagságát is formálják, a közös emberi értékeken és pedagógiai alapokon nyugvó együttműködés pedig jelentős hatással lehet a gyermekek fejlődésére. Az idei tanévben a ferences közösség folytatja ezt az utat, Szent Ferenc és a jubileumok, továbbá az új Köznevelési Stratégia szellemében – biztosítva, hogy a tanév eredményes és örömteli legyen.
Minden tanulónak és pedagógusnak sikeres és boldog tanévet kívánunk, bízva abban, hogy az számos lehetőséget hoz a fejlődésre és a közösségépítésre.
Ferences Média, 2024