Beszámoló a ferences tehetségprogram projektnapjáról
A folyékony nitrogénnal lehűtött „vonat” (fémkocka) lebeg a mágnesekből kialakított
vasútpálya fölött, majd a diák pöccintésére megindul és végighalad az útján. Az asztal körül
izgatottan figyelnek a vendégek, vajon sikerül-e igazolnia Andrásnak, Gábornak és
Nándornak, amiről ez ideig beszéltek, és a mágnesvasút működési elvei valóban érvényesek a
kísérleti asztalon is, s nekik valóban sikerült modellezniük. Az esztergomi Temesvári Pelbárt
Ferences Gimnázium diákjai ők, akik a Ferences Tehetségprogramban elnyert ösztöndíjuknak
köszönhetően egy teljes tanéven keresztül külön foglalkozások keretében gyarapíthatták fizika
ismereteiket mentortanáruk, Nagy László irányításával. A tehetségprogram záróeseményén
vagyunk, ahol a diákok bemutatják egészéves kutatásaik eredményét.
A három „frankás” fiún kívül további 54 tanuló vett részt a programban a Ferences
Alapítvány támogatóinak* jóvoltából. Három iskola tanulói pályázhattak (az esztergomi
iskolán kívül a szentendrei Ferences Gimnáziumból és a budapesti Szent Angéla
Gimnáziumból), s a támogatás révén nemcsak a külön foglalkozások örömét (és feladatát)
nyerték el, hanem havi ösztöndíjat (5-és 15 ezer forint közötti összegben), valamint sikeres
nyelvvizsgájukért különdíjat, továbbá hozzájárulást a szellemi épülésüket szolgáló nyári
programokhoz. A tanév során két alkalommal témanapokon is találkoznak egymással: az idén
februárban megtartott kommunikációs hétvégén, majd májusban a projektnapon. Ez utóbbin
kápráztatták el a hallgatóságot előadásaikkal, amelyeken a legkülönbözőbb témakörökben
végzett kutatásaik és kísérleteik eredményét ismertették. Fizikából például a mikrohullámú
sütők hatékonyságának mérésével; illetve a közegellenállással kapcsolatos kísérletekkel
foglalkoztak. Biológiából és kémiából egyesek a bibliai növények tápanyagigényét, mások az
öröklődés törvényszerűségeit, megint mások az emberek folyadék fogyasztásának változásait
vizsgálták. Irodalomból a bűneset-műfajt, illetve Vergilius és Radnóti eklogáit elemezték, a
nyelvészettel foglalkozó diák pedig tematikus szótárak tanulási hatékonyságát vizsgálta.
Történelemből a doni tragédiáról, valamint a magyarok eredetéről gyűjtötték össze az
ismereteket, néprajzból a budaörsi sváb nemzetiség népviseletét tanulmányozták. Emellett
voltak, akik olyan komplex felkészültséget kívánó témákat is körüljártak, mint Esztergom
idegenforgalma, a magyar és az angolszász oktatási rendszerek különbözőségei, a magyar és a
német munkaadói-munkavállalói kapcsolatok. A művészetek és a matematika határterületén
mozgott az aranymetszés esztétikáját feltáró tanulmány. Kutatásaikat alkotó munka
megalapozásaként végezték azok, akik közül az egyik diák rekonstrukciót készített a huszárok
tárcsapajzsáról, a másik az agresszió képzőművészeti megjelenítését tanulmányozta és
üvegalapra készített expresszív festményt, s megint másik diák pszichológiai kutatások után
leporellós mesekönyvet rajzolt keresztlányának. (Ezeket az alkotásokat természetesen be is
mutatták a hallgatóságának.) Módszertanában is különleges volt két fiú kutatómunkája, akik
az ifjúság istenképét próbálták feltérképezni, beleértve azt is, hogy a valóságos képi
ábrázolások hogyan tükrözik a belső, fogalmi elképzeléseket. A legszerteágazóbb
megközelítést pedig az a csoport alkalmazta, melynek tagjai a migránskérdés hátterét
térképezték fel. Nemcsak a történelmi előzményekről olvastak, hanem folyamatos
sajtófigyelést is végeztek, majd szakértőket interjúvoltak meg, ezután a déli határ mentén
személyes tapasztalatokat gyűjtöttek, végül pedig kutatási kérdőív segítségével a
közvélekedés letapogatására tettek kísérletet.
Amint a fenti összegzésből látható, a programban a legkülönfélébb tehetségek
kibontakoztatására van lehetőség. „A lényeg az, hogy olyan körülményeket teremtsünk –
mondja Dobszay Ambrus, a program szakmai vezetője -, amely a diákok elköteleződését
valamely tudományterület iránt megerősíti, táplálja.” „A tehetség szorgalom” – idézi Dobszay
Goethét. Azonban ez nem csak azt jelenti szerinte, hogy a képességek kibontakozása
érdekében még mennyi-mennyi munka szükséges. Inkább azt tartja fontosnak e mondatban,
hogy ami a kívülálló ember számára szorgalomnak látszik, az valójában az az elragadtatás,
amivel a tehetséges embert rabul ejti a világ valamely szépsége. A tehetséges ember valóban
szorgalmas, de nem a saját elhatározásából, hanem mert a csoda kiválasztja, rabul ejti őt a
maga számára, hogy csak „őt” lássa, „őt” kutassa. A pedagógus lehet ennek kieszközlője,
kalauza; az iskola pedig azzal szolgálhatja ezt, ha megfelelő körülményeket tud ehhez
biztosítani. A ferencesek ilyen szerencsés csillagállássá igyekeznek alakítani a
tehetségprogramot. Szeretnék, ha a támogatott diákok egy közösséget alkotnának, azok
közösségét, akik számára becsülete van a tudásnak, a kreativitásnak és a szorgalomnak. Az
iskolai foglalkozások mellett a tehetségprogram témanapjain is találkoznak egymással,
valamint a kommunikációs hétvégén, majd májusban a projektnapon. S a szervezők reményei
szerint ez az „elitklub” azután is megmarad, amikor ezek a fiatalok már leérettségiztek,
egyetemre járnak, munkába állnak. Ennek érdekében szervezték meg a tehetségprogram
öregdiákjainak találkozóját. Támogatják egymást abban, hogy a tehetségből tudás legyen, s
majdan ezzel felvértezve megtalálják azt a helyüket a világban, ahol a leginkább szolgálhatják
hazájuk és az emberiség javát.
* A Ferences Alapítvány a tehetségprogramot a Met Magyarország Zrt. támogatásából
finanszírozza. A kapcsolódó programok a Nemzeti Tehetségprogramon elnyert pályázat révén
valósultak meg.





