Boldog a szolga, ki az emberek magasztalása és dicsőítése közepett nem gondolja magát különbnek, mint amikor hitványnak, együgyűnek és megvetésre méltónak tartják.

A zenélés nem az egyénről, hanem valami magasabb rendű dologról szól – Interjú Várdai Istvánnal 

2019.12.20 Címkék:

A Zeneakadémia Nagytermében ad jótékonysági koncertet zenésztársaival Várdai István 2020. január 13-án, az autizmussal élőkért. A tizenegyedik Ferences Jótékonysági Esten Fejérvári Zoltán zongorista és Pusker Júlia hegedűművész is közreműködik. Jegyvásárlásra a Zeneakadémia honlapján van lehetőség.

Vissza a nyitó oldalra

Hogyan érkezett a felkérés, hogy az autizmussal élőkért zenéljen?

Sokat hallottam már erről az eseményről, és ezzel kapcsolatban arról, hogy milyen szép célokért küzd a Ferences Alapítvány. Tavaly Balázs János kollégám volt a koncert főelőadója, amelyre szintén felfigyeltem. Amikor a Ferences Alapítvány felkeresett ezzel az ötlettel és találtunk megfelelő időpontot, örömmel mondtam igent. 

Volt már rá példa, hogy hasonló jótékonysági eseményen kiállt egy nemes ügyért?

Igen. Néhány éve például Zürichben a szklerózis multiplex betegséggel élőket segítő alapítvány támogatásáért zenéltünk társaimmal. Az a tapasztalatom azonban, hogy nem sűrűn akad ilyen lehetőség. Nemcsak a felkérésnek örültem, hanem annak is, hogy valakinek mindez eszébe jutott: kultúrával, zenével is lehet másokon segíteni. Nagy dolognak tartom, hogy hazánkban elindult egy ilyen jellegű jótékonysági küldetés.

Hogyan készülnek erre az eseményre? Miben más, mint egy “hagyományos” koncertre való készület?

A motiváció a művész mindennapi tápláléka, az életünk nagyon fontos része, de egy ilyen esemény kapcsán ennek még nagyobb húzóereje van. Az alapvető lelkesedésünk ugyanis ilyenkor kibővül azzal, hogy a zenénkkel másokon segíthetünk: ebben hatalmas erő rejlik. 
A zenélés egyébként sem az egyénről szól, hanem a közösségről és valami magasabb rendű dologról; és amikor egy nemes céllal találkozik, akkor a zene még nagyobb, még pozitívabb energiát kap – és ad is tovább.

Egyébként a szakmai részét tekintve: a felkészülésnek ugyanolyan alaposnak és pontosnak kell lennie, mint bármely más esemény kapcsán. A műsorszerkesztés során pedig figyelembe vettük, hogy a koncertnek ünnepélyes hangulata legyen, amely pozitív érzéseket kelt. Úgy vélem, hogy egy ilyen jellegű kezdeményezésben mindig a jó érzést, a jó tapasztalatot kell építeni, hiszen ezáltal tud folytonossá és befogadhatóvá válni a közönség számára. „Egy jótékonysági koncerten egy csodás darabot hallottam, ráadásul a Zeneakadémia Nagytermében, az autizmussal élőkért!” – ez egészen biztosan maradandó élményt tud kölcsönözni, és szerintem erre kell építenünk. 

 

Hogyan áll össze a repertoár egy ilyen koncertre? Az egyéni preferenciák vagy a közönség határozza meg az elhangzó művek listáját?

Abból indultunk ki, hogy vajon melyek azok a darabok, amelyekkel a legtöbb embert meg tudjuk majd szólítani. Melyek azok, amelyek kuriózumok és esetleg itthon ritkán hallja őket a közönség, vagy – adott esetben – tőlem ritkán hallja a közönség. Friedrich Gulda csellóversenyét például éppen ezért választottam: ez nagyon populáris darab, amelyet a Budapest Jazz Orchestra tagjaival fogunk előadni. Emellett Kodály, Bartók és Dvořák művei is felcsendülnek majd.

Miért fontos Ön szerint, hogy egy művész a nevét adja egy ilyen jótékonysági eseményhez?

Elsősorban azért, mert az, hogy valaki ismertté válik, az jó esetben abból következik, hogy kapott egy tehetséget, egy ajándékot. Ez a tehetség pedig felelősséggel is jár. Ezt a két dolgot – a tehetséget és a vele járó felelősséget – mindenképpen egyensúlyban kell tartani, úgy, mint a vetést és az aratást. Nehezen tudom elképzelni, hogy ha egy művész folyamatosan csak a csillogást és a hírnevet keresi, akkor mind zeneileg, mind lelkileg valaha elérhet arra a szintre, amely ebben az egyensúlyban megtapasztalható.


Van Önnek személyes érintettsége az autizmussal?

Nekem személyesen nincs, de egy kedves kollégám gyermeke autizmussal él. Sokat mesélt ezen élet nehézségeiről ő maga és felesége is: mit jelent számukra, hogy fiukat különleges iskolákba kell vinni, miben más ez, mint egészséges gyermeket nevelni. Kollégám szintén nagyon sokat játszik, kiváló zenész, sikeres karrierrel. Csodálatosnak tartom, hogy emellett és a családi küzdelmek mellett mégis egyensúlyban tudja tartani az életét. Emiatt is érzem, hogy ha az autizmussal élők életében, az ő neveltetésükben bármilyen pozitív előrelépést létre tudunk hozni zenésztársaimmal, akkor kötelességünk ezért erőfeszítéseket tenni.
 
Remélem, hogy a választott darabokkal és az egész koncerttel is erősíteni tudjuk azt a folyamatot, amelyet a Ferences Alapítvány elkezdett: kultúrával, jó élménnyel támogatni egy szép szolgálatot. Jó volna, ha ez a kezdeményezés nem állna meg, hanem a zene még sok-sok évtizedig szolgálhatná az autizmussal élők ügyét. 


 

A Ferences Alapítvány tizenegyedik alkalommal szervezi meg a Ferences Jótékonysági Estet, amelynek nyolcadik alkalommal ad otthont a Zeneakadémia. Az alapítvány honlapján az Autista Segítő Központ (ASK) támogatásával folyamatosan segíthetjük az autizmussal élők ügyét. A Ferences Rendtartomány fenntartásában működő ASK-ról az alábbi cikkünkben olvashatnak. 

Varga Mónika – Ferences Sajtóközpont, Ferences Alapítvány

Hozzászólások lezárva.